Zámek v oblacích, zvědavá hotelová praktikantka a legendární diamant

Vysoko ve švýcarských Alpách leží hotel, který má nejlepší časy už dávno za sebou. Jmenuje se Zámek v oblacích a díky kouzelné atmosféře starých časů si získal několik hostů, pro které jsou oslava Vánoc a velkolepý novoroční ples v tomhle hotelu každoroční tradicí. Není divu, že má hotelový personál spoustu práce – a to nejen s přípravami slavností.

Sedmnáctiletá Fanny Funkeová je hotelovou praktikantkou, která pomáhá všude tam, kde je to potřeba – a o vánočních prázdninách má navíc na starosti deti hotelových hostů. Není to práce jejích snů, ale po tom, co odešla ze školy před maturitou, neměla moc na výběr. Stejně jako ostatní však miluje hotel, spřátelila se s několika zaměstnanci a našla si své oblíbence i mezi hosty. Ne vždy je však všechno takové, jak se zdá na první pohled a – jak Fanny brzy zjistí – hotel i lidé v něm ukrývají nejedno tajemství.

„Tady neříkáme prakoška. A taky ne praktikantka. Odborný výraz je… epoleta.“ „Epoleta?“ zopakoval Nico. „To jsem ještě nikdy neslyšel.“ Pozvedla jsem obočí. „Jak že se jmenuje to, co studujete?“ „Bakalářské studium mezinárodního managementu pohostinství,“ odpověděl Nico, jako když střelí, a bylo vidět, že vteřinu se cítil fakt skvěle. Než si vzpomněl na svůj poslíčkovský kostým. „No, tak to se to určitě budete ještě učit.“

Kerstin Gier, jak ji známe a milujeme

Kerstin Gier není potřeba představovat. Srdce českých čtenářů a hlavně čtenářek si získala svými sériemi Drahokamy a Stříbrná kniha snů. Lehký styl psaní, svérázná hlavní hrdinka excelující v sarkastických poznámkách, sympatické vedlejší postavy, humorné situace, láska a trochu nadpřirozena – to je pro Kerstininy knihy typické a jiné to není ani v její novince. Fanny je hodně podobná Gwendolyn a Liv. Je to přátelská obyčejná holka, která řeší vztahy nejen s rodiči, ale i s vrstevníky a první lásku. Zároveň se vyrovnává se vším, co přináší první pracovní zkušenost a bydlení daleko od rodiny a její trefné hlášky zaručeně pobaví. Jejich nedostatek nehrozí, protože vypravěčkou příběhu je samotná Fanny.

Mezi hosty a personálem hotelu najdete spoustu nejrůznějších charakterů všech společenských vrstev a všech vekových kategorií. Každý z nich je něčím zajímavý a taky má v příběhu svou vlastní důležitou roli, ať už je to Ben, syn majitele hotelu, tajemný Tristan, ruský oligarcha, starý manželský pár, který si na svůj pobyt v Zámku v oblacích šetřil celý život, malý nezbedník Don nebo učitelka, která se společně s Fanny stará o děti.

Na rozdíl od předešlých knih zde nenajdete výrazné fantasy prvky. Místo nich vás čeká popis života v hotelu a detektivní zápletka, která se ale odehrává až v poslední čtvrtině knihy. Příběh tak ozvlátňuje jen malá dávka nadpřirozena a několik drobností, se kterými si autorka vyhrála – například Zakázaná kočka, sedm kavek – Hugů, legendy o večeru tříkrálovém nebo zápletka související s údajně prokletým legendárním diamantem.

A zas ten konec…

Jen škoda, že je příběh lehce naivní a že jsou jednotlivé události většinou jenom náhody, kterým chybí jakékoliv logické vysvětlení. To si možná díky poutavému stylu psaní a zajímavým postavám ani neuvědomíte. Horší je to s koncem. Kerstin Gier má neskutečný talent vtáhnout čtenáře do děje a připravit ho na dechberoucí a nezapomenutelné finále… kterého se ale nedočkáte. Stejně jako v Zelené jako smaragd a Třetí stříbrné knize snů, kde se vše vyřešilo rychle, jednoduše, náhodou a jen s minimální snahou hlavních hrdinů, je odbytý i konec Zámku v oblacích. V té nejnapínavější chvíli hlavní hrdinka prostě omdlí a když se probere, nebezpečí je zažehnané a vše ostatné se tak nějak vyřeší samo.

Navzdory zklamání z konce ale knihu doporučuji. Příběh má vynikající atmosféru i postavy, je čtivý, zábavný a romantický. Pokud hledáte příjemné oddechové čtení, Zámek v oblacích se vám bude líbit. Pokud jste fanouškem Kerstin Gier, je tato kniha pro vás takřka povinností.

Hodnocení: 4/5

O knize Zámek v oblacích

Autorka: Kerstin Gier