Zaslíbená od Kiery Cass? Pravděpodobně nejhorší letošní kniha!

Zapomeňte na všechny knihy, které vás někdy zklamaly! Ani jedna z nich určitě nebyla tak špatná jako Zaslíbená, novinka od Kiery Cass, autorky oblíbené Selekce.

A o čem tahle kniha je? Anotace tvrdí, že o mladé Hollis Briteové, která upoutala pozornost krále. Hollis vyrůstala na zámku Kereskem a o královu pozornost soupeřila s dalšími šlechtickými dcerkami, tak není divu, že je překvapená a nadšená. Vždyť z ní bude brzy královna! Ostatní ale královo nadšení nesdílejí. a tak se Hollis rozhodne získat si její přízeň. Brzy však začne o svém snu provdat se za krále a usednout na trůn pochybovat… a pak se setká s pohledným cizincem, který ji ukáže, po čem ve skutečnosti touží.

Jameson se mi zamlouval. Byla bych blázen, kdyby ne. Byl pohledný, bohatý a u všech všudy byl to král. Navíc byl celkem dobrý tanečník a byl zábavným společníkem, pokud měl dobrou náladu. Jenže já se nenechala tak snadno oklamat. Viděla jsem, jak v posledních pár měsících věnoval svou pozornost hned několika dívkám. Těch bylo přinejmenším sedm včetně mě, a to jsem počítala jen ty, o nichž věděli všichni u dvora.  Hodlala jsem si to užívat, doku to půjde, a pak se spokojit s nějakým pařezem, kterého pro mě vyberou rodiče. Aspoň budu moct na tyto dny vzpomínat, až budu znuděná stařena.

Upozornění – text obsahuje spoilery!

Kniha, ve které se NIC neděje

Autorčiny předešlé knihy, Siréna i zmiňovaná série Selekce, byly skvěle napsané oddechovky se zajímavým světem, sympatickými postavami a poutavým příběhem. A taková měla být i Zaslíbená. Ale není. Je to kniha, ve které se absolutně nic neděje a většinu příběhu se rozebírá jen tupá, naivní a povrchní Hollis a její snaha být s králem. Poutavý styl psaní a schopnost stvořit fungující a poutavé zápletky se někam ztratily, a ne, nezachrání to ani poslední strany. Na těch je vidět jakási snaha o trochu akce a o dějový zvrat, ale celé to působí neuvěřitelně trapně.

Jediným, co je na téhle knize dobré, je nádherná obálka, která zaujme na první pohled. Je proto škoda, že se pod ní ukrývá slátanina s promarněným potenciálem, jejíž čtení je ztrátou času.

Svět, který nefunguje, a postavy s (minimálně) rozdvojenou osobností

Svet je jednoduchý a má jen pár pravidel. To není vůbec na škodu, hlavně ne v oddechové knize, nad kterou nechcete moc přemýšlet. Problém je, že autorka se nezvládne řídit tím, co vymyslela, a všechna svá pravidla následně popírá.

Samostatnou kapitolou jsou nelogicky jednající postavy, které trpí minimálně rozdvojenou osobností. Například Delia Grace, která je nejdřív nejlepší kamarádkou hlavní hrdinky, podporuje ji a stará se o ni, bere ji jako svou sestru… a pak se z ní najednou stane její soupeřka v boji o krále. Jen tak, z ničeho nic. Král nejdřív Hollis miluje, chce ji učinit šťastnou, obdivuje její laskavou povahu a to, jak ho vždy dokáže rozesmát… a později změní názor a začne tvrdit něco v tom smyslu, že ji chce jen pro její hezkou tvářičku. Když ho Hollis opustí, je z toho zničený – a vzápětí navazuje šťastný vztah s Delií Grace.  Nemluvě o tom, že jeho neustále přirovnávání Hollis k slunci je nesmírně otravné.

Kromě toho jsou postavy ploché a nepropracované a nemají žádnou minulost. Výjimky jsou jen dvě – již zmiňovaná Delia Grace, jejíž zajímavá minulost trochu vyvažuje veškeré její nedostatky, a Valentina, královna ze sousedního království.

Povrchní a nepropracovaná láska na první pohled

Ani láska mezi hlavní hrdinkou a jejím milým, která bývá neoblíbenější zápletkou young adult knih, v Zaslíbené nestojí za nic. Silas, onen záhadný cizinec, který prý dokáže nahlédnout do Hollisina srdce, možná je milý a sympatický, ale má v knize tak málo prostoru, že to není poznat. Mezi ním a Hollis nefunguje žádná chemie a jejich vztah nemá absolutně žádný vývoj. Párkrát se potkají, prohodí spolu několik slov a najednou je z toho osudová láska, která přetrvá navěky. Protože tak to autorka napsala, takže to tak musí být, co tam po nějaké uvěřitelnosti nebo vývoji vztahu.

Tenhle románek však nekončí dobře. Silas zemře, ale protože autorka nedala čtenářům šanci vybudovat si k němu nějaký vztah, bude to většině jedno. Hollis pak opouští svůj starý život a vydává se ve společnosti své nové rodiny do sousedního království. A klidně se vsadím, že jejím dalším partnerem bude Silasův bratranec, se kterým se vzájemně nemohou vystát.

Hodnocení: 0/5

O knize Zaslíbená

Autorka: Kiera Cass