Krutý obchod s dětmi i hledání pravdy

Rok 1939. Dvanáctiletá Rill Fosterová a její mladší sourozenci žijí bezstarostný život na palubě obytné lodi Arcadia, která se plaví po řece Mississippi. Jednoho dne, když jejich matka rodí v nemocnici na pevnině, a jejich otec je tam s ní, loď navštíví podivní cizinci, kteří sourozence unesou a odvedou do sirotčince. Rill je odhodlaná své milované sourozence ochránit. Netuší však, proti čemu stojí.

Současnost. Mladá státní návladní Avery Staffordová se vrací do rodného města, aby podpořila svého otce senátora, který bojuje s vážnými zdravotními problémy. Při návštěvě domova důchodců potkává starou May, která ukrývá tajemství, které možná muže zničit nejen Staffordy, ale i jejich společenské postavení a všechno, co vybudovali. Avery začíná pátrat a postupně se dostává na stopu šokujícím faktum, které změní život celé její rodiny. Co pro ni bude nakonec důležitější – pravda nebo postavení její rodiny?

Nejspíš jsou to jenom další lži, ale přesto ve mně vzplane jiskrička naděje. Nezadupu ji. Místo toho ji nabídnu troud a velmi jemně na ni dýchám. Po večeři zeberu odvahu a zeptám se jedné z pomocnic, zda je pravda, že se Fern vrací. Řekne mi, že ano. Za celou tu dobu, co byla pryč, prý Fern nepřestala plakat a volat mě a počurávat se. „Vypadá to, že máte zatvrzelost v rodině,“ řekne. „Škoda. Teď už si jí možná nikdo nevezme.“

Dramatické vyprávění inspirované skutečností

Autorkou knihy Než jsme byly tvoje je americká spisovatelka Lisa Wingate. Ta se při psaní inspirovala skutečnými událostmi. Georgia Tannová vedla v první polovině 20. století Tennesseeský spolek pro umísťování dětí a byla považována za průkopnickou osobnost v oblasti moderních adopcí. Děti, které nabízela k adopci, však nebyly jen sirotci. Její společnost bezdůvodně a protiprávně odebírala děti milujícím rodičům a umísťovala je do institucí, kde byly zanedbávány, sexuálně zneužívány, týrány a bylo s nimi nakládáno jako s věcí.

Tannová odebraté a unesené děti umístňovala do bohatých rodin. Nedělala to zadarmo – zprostředkováním těchto adopcí si vydělala spoustu peněz. Ve strašlivých podmínkách jejího sirotčince zemřelo nejméně pět set dětí a kojenců. Protože měla Tannová blízké vztahy s vlivnými lidmi, mohla svůj byznys provozovat několik desetiletí. Příběh sourozenců Fossových – jejich únos z obytné lodi a následný pobyt v sirotčinci, kde měli čekat na adopci – je založený na vyprávění obětí, kterým se podařilo přežít a znovu se setkat se svou skutečnou rodinou.

Dvě časové roviny, skvělý vypravěčský styl

Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách a jak už je zvykem, dějová linka odehrávající se v minulosti převyšuje tu současnou. Rillin příběh je šokující, dojemný a nabitý událostmi, zatímco ten, jehož hlavní hrdinkou je Avery, nepostrádá klišé. Avery má snoubence, ale pochybuje o tom, zda je to ten pravý. Pak potká muže, který jí pomáhá hledat pravdu a zjistí, že ji na něm něco neodolatelně přitahuje. Asi není potřeba prozrazovat, jak tohle dopadne…

Tahle relativně zbytečná zápletka trochu narušuje dojem z poutavě vykresleného života politicky vlivné rodiny a napínavého pátrání, ale nezastiňuje je. Dobré je taky to, že až do samotného konce není jasné, jaká je skutečná identita Averyiny babičky ani to, co ji spojuje s May.

Kromě atraktivního námětu potěší i skvělý vypravěčský styl, který vás bude nutit číst dál a dál. Díky němu je poutavý i poněkud zdlouhavý úvod. Propojení dějových linek je velice zdařilé a konec opravdu silný a emotivní. A pokud vás zajímá, nakolik je kniha inspirována skutečností, určitě oceníte autorčin doslov, který je plný zajímavých informací o daném tématu.

Hodnocení: 5/5

O knize Než jsme byly tvoje

Autorka: Lisa Wingate