Fascinující Svět démonů

Krutý brigantský král očividně nestojí jen o Calidor, ale má zájem i o Pitorii. Brigantské princezně Catherine, snoubence pitorijského prince, kterou všichni v Pitorii vidí jako zrádkyni, a jejímu doprovodu se povedlo šťastlivě dostat z obléhaného města Rossarb. Malá Tash má zlomené srdce, protože ztratila svého jediného přítele. Edyon je hledaný pro vraždu, kterou nespáchal. March ví, že by měl Edzonovi říct o své zradě, ale nedokáže se k tomu přinutit. A Ambrose, beznadějně zamilovaný do princezny, dokáže myslet jenom na pomstu.

To, že unikli, ale neznamená, že se dostanou do bezpečí. V patách mají brigantské vojáky a procházejí územím démonů, kde kromě démonů samotných pro ně představuje nebezpečí i zima. Aby se zachránili, musí se vydat do podzemí – do světa démonů, který je stejně fascinující jako nebezpečný.

Tanya odpověděla hlasem, který byl jen o něco málo slyšitelnější než šepot. „Všichni máme rozbouřené emoce. Naše životy jsou pořád v sázce. Sir Ambrose vypadal, že ho to hodně ranilo, a já vám nechtěla přidělávat starosti. Podle mě je lepší, když se teď spolu nějakou dobu neuvidíte – lepší, když zůstane v posteli. Na zlomené srdce neumře, ale kdyby odhalil pravdu, mohli bychom zemřít všichni.“ „Má zlomené srdce?“  Catherine se zatím nejvíc bála, že jí lidé neuvěří. Teď se začala bát o Ambrose.

Dým démonů? Originální fantasy prvek

Knihu Svět démonů, pokračování young adult románu Zloději dýmu, který sleduje příběhy pěti hrdinů (Catherine, Ambrose, Tash, Edyona a Marche) napsala anglická spisovatelka Sally Greenová. Ta svůj příběh vystavěla kolem purpurového dýmu démonů – originálního fantasy prvku, se kterým se dá dobře pracovat. A nezůstává jen u dýmu, který mladým lidem propůjčuje nadlidskou sílu, rychlost a vytrvalost. Rozhodla se přesunout část děje do světa démonů a přiblížit čtenářům jejich život.

Tenhle svět má své vlastní zákonitosti a specifika a je dobře vystavěný. Navíc se v něm odehrává téměř celá dějová linka Tash, bývalé lovkyně démonů, a tak máme příležitost dozvědět se o něm docela dost informací. Zajímavé je načrtnutí toho, jak společnost démonů funguje, i to, jak samotní démoni vznikají. Zdá se, že i oni byli zrazeni – a že s lidským světem toho mají společného víc než dost.

Netradiční prostředí, ve kterém se Tash pohybuje, společně s její postupnou změnou vnímání démonů dělají z téhle příběhové linky tu nejpoutavější.

O princezně, která zapomněla přemýšlet

Princezna Catherine byla v předchozím díle nejzajímavější postavou a v žánru young adult příjemným osvěžením. Protože princezna, která se nerozhoduje mezi dvěma muži a neutíká před svými povinnostmi, nýbrž se jim postaví čelem a udělá všechno pro to, aby z dané situace vytěžila co nejvíc, je opravdu neobvyklá. Kromě toho měla nadání pro jemné intriky a dokázala přimět lidi, aby se postavili na její stranu.

Tohle všechno se ale ve Světě démonů ztratilo. Catherine se sice občas snaží přemýšlet, přijde i s několika brilantními nápady, ale většinu jejího příběhu teď tvoří řešení jejich citů k Ambrosovi. Ty jí tak zatemnily mozek, že s ním flirtuje i tehdy, když se nachází v nebezpečné situaci. Její postavení visí na vlásku, který si ona sama svým jednáním přetrhává. Kvůli ufňukanému Ambrosovi, na kterém je zajímavá jen jeho pohledná tvář a blonďaté vlasy. Jinak je docela otravný. Dělá si nárok na něco, na co nemá právo, a nedokáže pochopit, že Catherine může chtít něco víc, než jen odjet s ním do západu slunce.

Naštěstí je tady ještě princ Zayn, Catherinin snoubenec, který je neuvěřitelně sympatický. I Catherine na něm záleží, takže bude zajímavé sledovat, jak se nakonec rozhodne. (Doufám, že ne pro Ambrose.)

Poutavé doplnění zápletky

Nejvtipnější postavou je jednoznačně Edyon. Ano, je naivní a důvěřivý, ale dokáže trefně komentovat okolité dění. March ví, že by mu měl říct pravdu, ale nedokáže to, protože se bojí, že by to zničilo jejich rozvíjející se milostný vztah. Ten někdy působí, jako by byl vytvořený jen proto, aby tam byl, a občas se autorka stará spíš o něj než o děj, ale i tak je to poutavé doplnění hlavní zápletky.

March je z Abaska, země, kterou zradil Edyonův otec, vládce Calidoru. Jak zareaguje Edyou, když se dozví pravdu? Jaký postoj zaujme k Abasku i k Marchovi samotnému?

Kniha jako celek

Styl psaní je pořád stejně dynamický a čtivý jako v prvním dílu. Protože už postavy znám, nebyl problém  orientovat se v ději hned od začátku. S tím autorka očividně počítala, protože se nezdržuje zbytečným opakováním a jen stručně připomene nejdůležitější události. Kniha je plná dobrodružství a politických intrik, které by si zasloužily více rozvinout, a obsahuje několik překvapivých dějových zvratů.

Všechny dějové linky jsou utnuté v tom nejnapínavějším momentu (jak jinak), takže doslova vybízejí k přečtení závěrečného dílu série. Půdu na velké finále si tak autorka připravila dokonale. Uvidíme, či tuhle přípravu dokáže i náležitě využít.

Hodnocení: 4,5/5

O knize Svět démonů

Autorka: Sally Greenová