Už je tady zas – a přesvědčivější než kdy předtím

Berlín, léto 2011. Adolf Hitler, živý a zdravý, se vzbudí na tureckém sídlišti, a nestačí se čudovat nad tím, jak vypadá okolitý svět. Všechno se změnilo. Proč není válka? Kde jsou jeho spolupracovníci? A kde je Eva Braunová? Skutečný šok ale zažije až tehdy, když zjistí, že se píše rok 2011, jeho politická strana je zakázaná a Německu vládne žena!

Jako by tohle všechno nestačilo, lidi si myslí, že je herec, který se specializuje na roli Adolfa Hitlera. Když jeho „vystoupení“ zaujme majitele stánku, věci naberou rychlý spád a z Adolfa Hitlera se stane nejen hvězda na YouTube, ale i tvář vlastní televizní show…

A v tomto konkrétním případě stačila obvyklá míra zdvořilé pozornosti v kombinaci se stejně upřímnou jako přemrštěnou chválou znamenitých schopností nadané vnučky. Pokud šlo o případné pochybnosti ohledně světonázoru, slyšela dotyčná dáma od onoho okamžiku jen to, co si přála slyšet. A samozřejmě pomohlo, že jsem se na tu návštěvu nevypravil v uniformě

Kritika dnešní společnosti očima Adolfa Hitlera

Kniha Už je tady zas je kritikou dnešní společnosti. Mírně kontroverzní je, že ji kritizuje samotný Adolf Hitler, který na jedné straně pořád věří své ideologii a na druhé straně je šarmantní a okouzlující, ví, jak si získat lidi kolem sebe na svou stranu a dokáže si poradit v každé situaci. Ví taky, co a kdy říct, a tak se občas při čtení přistihnete, že s ním souhlasíte. To není zrovna nejpříjemnější pocit – souhlasit s Hitlerem!

Příběh nemá téměř žádný děj. Skládá se ale z více čí méně vtipných scén, ve kterých je Hitler konfrontován s moderní společností. Učí se základní věci, třeba jak nakoupit v moderním supermarketu, nebo se seznamuje s technickými vymoženostmi dnešní dobry – s počítačem a internetem. Při čtení se tedy budete bavit… ale jen do té chvíle, kdy si uvědomíte, jak snadné je dnes pro lidi Hitlerova typu dostat se k moci.

Hodnocení: 4/5

O knize Už je tady zas

Autor: Timur Vermes